Далі, гіпертрофована потреба в увазі та мертвий брат: що тут спільного

Іспанський художник Сальвадор Далі, який прославився своїми сюрреалістичними картинами та антигравітаційними вусами, був знаний ще й ексцентричною поведінкою. Часом вона не тільки приголомшувала, а й відверто дратувала.

Та насправді гіпертрофована потреба в увазі – це фобія залишитись непоміченим, яка пов’язана із братом Далі – також Сальвадором. Той народився поперед Короля-Дитя, та, не доживши до року, помер від менінгіту. Це була трагедія для батьків, які не нехтували нагодою сказати Далі, що той є перевтіленням брата. Тому і назвали його теж на честь брата – Сальвадором.

Так, для батьків майбутній геній сюрреалізму зростав у братовій тіні. Саме цим, мабуть, можна пояснити вічно ексцентричну поведінку Далі – він хотів, щоб його існування як окремої самобутньої персони нарешті визнали. І ці дитячі травми художник так і не зміг подолати у дорослому житті. Його потреба в увазі стала гіпертрофованою, часом на межі істерики.


У Далі була залежність від уваги // Getty Images

Ми з братом були схожі як дві краплі води, але відображали в собі різне. Як і я, він мав непомильно геніальні риси обличчя, виявляв ознаки тривожної скороспілості; проте його блиск затьмарювала меланхолія неперевершеного інтелекту. Щодо мене, я був не таким розумником, але відображав у собі все,
– згадував Далі.

Через непропрацьований травматичний досвід Далі навіть випадково вліз у майже детективну історію. У нього доволі довго були нездорові почуття до картини "Анжелюс" Жана-Франсуа Мілле. На ній зображені чоловік та дружина, які щойно викопали картоплю, стоять над нею і моляться, висловлюючи землі або не землі подяку за врожай.


Картина "Анжелюс" Жана-Франсуа Мілле

У цьому простому сюжеті Далі щось турбувало з дитинства. Йому здавалось, що суть картини у геть іншому – не у картоплі та не у врожаї. Аби зрозуміти, що саме не так, художник і сам почав переписувати фігури Мілле, але вже на власних полотнах. У Далі вони з’явились понад 60 разів.


Сальвадор Далі "Атавізм сутінок"

Але таємницю "Анжелюса" вдалося розкрити тільки тоді, коли картини почали досліджувати за допомогою рентгену. Виявилось, що у початковому варіанті Мілле зобразив замість кошика з картоплею дитячу труну. Немовля не було хрещеним, відтак на кладовищі місця йому або їй не знайшлось, і батьки пішли ховати дитину в поле. У мистецьких колах припускають, що художник змінив похмурий сюжет, аби картина краще продавалась.

Після результатів рентген-аналізу Далі сказав, що завжди відчував смерть у цій картині. Очевидно, у фігурах картини йому ввижались батьки, які стоять над труною брата.

Чим приголомшив Сальвадор Далі кохану Галу на першому побаченні, чому плював на портрет матері та якою була предсмертна забаганка віртуоза фарсу – читайте у матеріалі 24 каналу